• Instructional Teaching Quality, Task Value, Self-Efficacy, and Boredom: A Model of Attention in Class
  • Calidad instruccional docente, valor de la tarea, autoeficacia y aburrimiento: un modelo de atención en clase
Javier Sánchez-Rosas, Silvana Esquivel

Abstract

Instructional teaching quality facilitates learning and promotes affective, motivational, behavioral and cognitive development of students. It was analyzed the role that instructional teaching quality, task value, self-efficacy and boredom on attention in class have. Argentinian university students (N = 454, 84% women) completed self-reports that measured the variables under study. The path analysis showed that only one of the four models analyzed showed a good fit to the data and explained 54% of attention in class variance. It was found that instructional teaching quality predicts task value, academic self-efficacy and boredom in class; task value and academic self-efficacy affect boredom and attention in class, while academic self-efficacy influences on task value; and boredom is the strongest predictor of attention in class. Instructional teaching quality, task value and academic self-efficacy added indirect effects on boredom and attention in class. In this way teacher’s behavior and student motivation are fundamental in reducing boredom and increasing attention in class.

Resumen

La calidad instruccional docente facilita el aprendizaje y promueve el desarrollo afectivo, motivacional, conductual y cognitivo de los estudiantes. Se analizó el rol que tienen la calidad instruccional, el valor de la tarea, la autoeficacia y el aburrimiento sobre la atención en clase. Estudiantes universitarios argentinos (N = 454, 84% mujeres) completaron autoinformes que medían las variables en estudio. El análisis de senderos demostró que solo uno de los cuatro modelos analizados evidenció un buen ajuste a los datos y explicó un 54% de la varianza de atención en clase. Se encontró que la calidad instruccional docente predice al valor de la tarea, autoeficacia académica y aburrimiento en clase; el valor de la tarea y la autoeficacia académica afectan al aburrimiento y la atención en clase, a la vez que la autoeficacia académica incide sobre el valor de la tarea; el aburrimiento es el predictor más fuerte de la atención en clase. La calidad instruccional docente, el valor de la tarea y la autoeficacia académica adicionaron efectos indirectos sobre el aburrimiento y la atención en clase. De esta manera, los comportamientos del docente y la motivación del estudiante son fundamentales para reducir el aburrimiento e incrementar la atención en clase.

keywords

instructional teaching quality, teacher behavior, boredom, attention in class, task value.

Palabras clave

calidad instruccional docente, comportamiento docente, aburrimiento, atención en clase, valor de la tarea.

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DOI: 10.5354/0719-0581.2016.44966